Samochody Hybrydowe

Jak działają hybrydy?

Na rynku motoryzacyjnym występują liczne rodzaje rozwiązań hybrydowych. Różnią się one od siebie rolą silników elektrycznych w układach napędowych. Niektóre z nich jedynie wspierają motor spalinowy, podczas gdy tzw. pełne hybrydy mogą go całkowicie zastąpić przy niższych prędkościach. Honda stworzyła swój własny, unikalny układ hybrydowy, który oferuje kierowcom maksymalne korzyści w codziennym użytkowaniu.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Na rynku motoryzacyjnym występują liczne rodzaje rozwiązań hybrydowych. Różnią się one od siebie rolą silników elektrycznych w układach napędowych. Niektóre z nich jedynie wspierają motor spalinowy, podczas gdy tzw. pełne hybrydy mogą go całkowicie zastąpić przy niższych prędkościach. Honda stworzyła swój własny, unikalny układ hybrydowy, który oferuje kierowcom maksymalne korzyści w codziennym użytkowaniu.

Jak działają hybrydy?

Podczas ruszania z postoju i jazdy z małymi prędkościami modele e:HEV Hondy działają w trybie EV. Silnik elektryczny czerpie wówczas energię z akumulatora litowo-jonowego o wysokiej pojemności. Samochód w trybie EV oferuje bardzo dobre przyspieszenie kiedy ruszamy z miejsca, ale nie emituje spalin ani hałasu. Jest to optymalne rozwiązanie, pozwalające na ekologiczne i ekonomiczne poruszanie się na parkingu lub drodze lokalnej, zanim włączymy się do regularnego ruchu miejskiego lub międzymiastowego. Dzięki unikatowej technologii e:HEV Hondy podczas ruszania unikasz nieprzyjemnych zmian przełożeń, ciesząc się cichą i płynną jazdą w trybie EV.

Po włączeniu się do ruchu miejskiego lub wyjechaniu na trasę samochód przełącza się w tryb hybrydowy. Silnik spalinowy napędza wówczas motor elektryczny, pracujący jako generator. Ten z kolei kieruje wytworzoną energię do silnika elektrycznego napędowego o dużej mocy, przekazującego moc na koła pojazdu. Ze względu na swoją charakterystykę, tryb hybrydowy uruchamia się automatycznie przy przyspieszaniu, pokonywaniu wzniesień oraz jeździe z umiarkowanymi prędkościami. Nadwyżka wytworzonej energii elektrycznej jest przekazywana z powrotem do akumulatora.

Przy jeździe ze stałą, wysoką prędkością układ e:HEV Hondy przełącza się w tryb spalinowy. W takiej sytuacji koła napędzane są bezpośrednio z silnika benzynowego. Układ elektryczny zostaje rozłączony za pomocą sprzęgła blokującego. Uruchomienie trybu spalinowego, przy wysokich prędkościach szosowych, wpływa na optymalne wykorzystanie mocy silnika benzynowego, przy niskim zużyciu paliwa, charakterystycznym dla długich tras. Ta unikalna właściwość układu e:HEV dowodzi tego, że Honda nie zapomina o jeździe na długich dystansach.

Podczas hamowania układ e:HEV Hondy wykorzystuje rekuperację, czyli przetwarzanie energii mechanicznej toczących się kół na prąd elektryczny. Odzyskana w ten sposób energia przekazywana jest do akumulatorów i wykorzystywana do poruszania pojazdu w trybach EV i hybrydowym. Dodatkowo w modelu CR-V poziom rekuperacji można samodzielnie regulować za pomocą manetek przy kierownicy, w zależności od indywidualnych preferencji kierowcy. Rozwój tej technologii był efektem doświadczeń zdobytych przez Hondę podczas udziału w wyścigach F1.

W czasie postoju samochód automatycznie powraca do trybu elektrycznego. Nawet, jeżeli po zatrzymaniu się nadal działają układy takie, jak klimatyzacja czy audio – energia do ich zasilania czerpana jest z akumulatorów. Silnik spalinowy uruchomi się jednak automatycznie, przekazując moc generatorowi, w przypadku, kiedy zapotrzebowanie na prąd będzie się przedłużać. Dzięki temu kierowca jest zawsze zabezpieczony przed ryzykiem rozładowania akumulatora. Nie ma także konieczności dodatkowego ładowania baterii.

Dlaczego skupiamy się na pełnych hybrydach?

Lepsza efektywność kosztowa niż silniki benzynowe lub diesel
Atrakcyjny koszt zakupu
Możliwość napędu całkowicie elektrycznego

Hybrydy plug-in

Samochody z układami hybrydowymi plug-in łączą silniki elektryczne ze spalinowymi, w sposób umożliwiający ładowanie akumulatorów przy użyciu prądu z sieci elektrycznej.
Lepsza efektywność kosztowa niż silniki benzynowe lub diesel
Atrakcyjny koszt zakupu
Możliwość napędu całkowicie elektrycznego

Hybrydy Hondy

Samochody z układami hybrydowymi Hondy wyposażone są w silnik spalinowy i dwa motory elektryczne: generator prądu oraz jednostkę napędową. Takie rozwiązanie to unikalne połączenie wydajności z niskimi kosztami eksploatacji.
Lepsza efektywność kosztowa niż silniki benzynowe lub diesel
Atrakcyjny koszt zakupu
Możliwość napędu całkowicie elektrycznego

Łagodne hybrydy

W rozwiązaniach tego rodzaju silnik elektryczny pełni rolę wspomagania jednostki spalinowej, bez możliwość samodzielnej pracy jako źródła napędu. W przypadku samochodów sportowych układ taki pomaga pozyskiwać dodatkowy moment obrotowy przy przyspieszaniu. Ponadto łagodne hybrydy korzystają ze wspomagania silnika elektrycznego przy rozruchu, a także w trakcie hamowania czy pracy na biegu neutralnym.
Lepsza efektywność kosztowa niż silniki benzynowe lub diesel
Atrakcyjny koszt zakupu
Możliwość napędu całkowicie elektrycznego

Hybrydowa technologia e:HEV – dlaczego jest najlepsza?

Samochody hybrydowe Hondy korzystają z układów i-MMD. Ich głównym wyróżnikiem jest przeniesienie napędu na koła wprost z mocnego silnika elektrycznego. Skutkuje to świetną, natychmiastową reakcją na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Hybrydowe modele Hondy przypominają pod względem charakterystyki jazdy samochody w pełni elektryczne.

W Hondach to silnik benzynowy pełni rolę wspomagającą wobec jednostki elektrycznej. Motor spalinowy pracuje jedynie w optymalnym dla niego zakresie obrotów – kiedy jego sprawność cieplna jest najwyższa, a spalanie najniższe. Skutkuje to wysoką dynamiką i oszczędnością paliwa.

Prosta konstrukcja automatycznej skrzyni biegów, z niewielką liczbą ruchomych elementów, wpływa na jej niezawodność i trwałość. Przekładnie w hybrydowych modelach Hondy zapewniają długą i bezawaryjną eksploatację auta.

Najwięcej korzyści z użytkowania hybryd typu i-MMD można dostrzec w czasie jazdy w mieście, gdzie tryb elektryczny może być używany nawet przez ponad 80% czasu.

Hybrydy w akcji

Civic e:HEV

CR-V e:HEV

Jazz e:HEV

Czas: 0
Dystans: 0
Śr. prędkość: 0
Spalanie: 0
54% w trybie elektrycznym

Jak prowadzi się auto hybrydowe?

Dzięki przeniesieniu napędu na koła wprost z mocnego silnika elektrycznego, hybrydy Hondy charakteryzują się świetną, natychmiastową reakcją na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Dostępność wysokiego momentu obrotowego i elastyczność układu dają kierowcy poczucie pewności i bezpieczeństwa, nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych.

Automatyczne, bezstopniowe skrzynie biegów hybrydowych modeli Hondy pozwalają na połączenie dynamicznego charakteru silnika z płynnością jazdy. Intuicyjna obsługa systemu hamowania rekuperacyjnego w modelu CR-V pozwala w prosty sposób dostosować do preferencji kierowcy styl jazdy podczas wytracania prędkości. Poszczególne tryby jazdy przełączają się automatycznie. Dzięki temu kierowca może w pełni skoncentrować się na drodze, ze świadomością, że układ napędowy działa optymalnie, zapewniając doskonałe osiągi w połączeniu z oszczędnością paliwa.

Pytania i odpowiedzi

System i-MMD, zastosowany w hybrydowych modelach Hondy, zasilany jest energią elektryczną z akumulatorów, które są automatycznie ładowane w czasie jazdy. Prąd potrzebny do działania układu, generowany jest przez silnik spalinowy lub pochodzi z procesu hamowania rekuperacyjnego. Dzięki temu hybrydowe modele Hondy nie wymagają ładowania akumulatorów z sieci elektrycznej.

Informacja o aktualnym trybie jazdy jest wyświetlana na ekranie kierowcy. Układ hybrydowy automatycznie steruje napędem, w zależności od potrzeb, przełączając go pomiędzy silnikiem spalinowym a elektrycznym. Dzięki temu utrzymana zostaje równowaga pomiędzy osiągami a wydajnością.

Możliwość samodzielnego wyboru trybu jazdy występuje w modelu CR-V e:HEV. Poprzez wciśnięcie przycisku EV na konsoli centralnej auta, kierowca wymusza na układzie przełączenie jak najdłuższe działanie w oparciu jedynie o silnik elektryczny. System jednak automatycznie przejdzie w tryb hybrydowy na skutek spadku poziomu energii elektrycznej w akumulatorach lub zdecydowanego przyciśnięcia pedału gazu.

W latach 2020 i 2021 Honda była liderem najbardziej uznanych raportów niezawodności. Marka ma ponad 20-letnie doświadczenie w rozwoju zelektryfikowanych jednostek napędowych. W efekcie wytężonych badań Honda stworzyła jedne z najbardziej niezawodnych i efektywnych układów hybrydowych. Na polskim rynku wszystkie modele Hondy, wyposażone w system i-MMD, objęte są gwarancją na 5 lat lub 100 000 km przebiegu(1).

(1)Szczegółowe informacje na temat ofert gwarancyjnej na modele e:HEV dostępne są tu: https://www.honda.pl/cars/owners/GwarancjaHybrydy.html

Jedną z kluczowych zalet aut hybrydowych jest bardzo niskie spalanie benzyny, co przekłada się na znaczące ograniczenie wpływu na środowisko. Honda bardzo poważnie traktuje kwestie ekologiczne i w tym duchu od lat modyfikuje swoją gamę modelową w kierunku pełnej elektryfikacji. Do 2040 roku 100% wszystkich sprzedawanych samochodów Hondy na świecie będzie wyposażonych w elektryczne układy napędowe (BEV i wodorowe). W 2050 roku Honda ma na celu osiągnięcie pełnej neutralności węglowej.

Dowiedz się więcej

Samochody hybrydowe

Sprawdź

Hybrydowa historia Hondy

Sprawdź